این دنیا که الان هستیم در مقابل دنیای که قبلا بودیم و بعداً خواهیم بود مثل یه امتحان تستی با زمان کوتاه که زود می گذره این است که می گند این دنیا یه پنجره است . یه نگاه به یک منظره از پشت پنجره..........

 

حدیثی از مولا امیرالمؤمنین(ع) داریم که می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَبْدَانِ بِأَلْفَیْ عَامٍ» خداوند ارواح را دو هزار سال قبل از بدنها خلق فرمود.

 

عالم ذر عالمیه که کمتر کسی در موردش صحبت می کنه و یا حتی می دونه
ولی ...
ولی کاملا به خود ما انسان ها مربوط میشه. من اطلاعات زیادی در مورد عالم ذر ندارم ولی اگه اجازه بدهید چیزهایی که می دونم رو بنویسم
عالم ذر
عالمی که مربوط به منشا وجود ماست. مربوط به خود ماست. روح ما. جسم ما. خدای ما. حضرت آدم.
خیلی ها فکر می کنند ما از اول وجود نداشتیم. خیلی ها فکر می کنند زمان تولدمون روح ما شکل میگیره و ....
من ، شما ، اجدادمون ، حضرات آدم و ...  همگی با هم تو یه زمان به وجود اومدیم  یعنی در عالم ارواح به وجود اومدیم. توی این دنیا هست که یکی زودتر میاد یکی دیرتر  بخاطر همین هست که اینجا یکی بزرگتر از دیگری هست یا کوچکتر  ولی در اصل توی عالم ارواح همگی با هم به وجود اومدیم   یعنی در عالم ارواح بوده که خدا ما را آفریده ولی باید باور کنیم که روح ما خیلی وقته که تو دنیا وجود داشته. این ها همش حکمت خداوندیه.
ما عالمی داریم به نام عالم ارواح. همه ما انسانها توی این عالم زندگی کردیم.
عجیبه ولی بعد از عالم ارواح، عالم ذر وجود داره و بعد از عالم ذر ، دنیای ما وجود داره. بعدش هم آخرت و ...
بعد از عالم ارواح خدا حضرت آدم رو که البته روحش رو آفریده بود به صورت جسم آفرید.
سپس از پشت حضرت آدم تمام انسان ها رو که به صورت روح بودند به صورت جسم آفرید ولی خیلی ریز و کوچکتر از این که الان هستیم.
بعد با همه ما انسان ها پیمان بست. پیمان بست که ما بدونیم خدایی هم وجود داره. این پیمان باعث شد تا ما انسانها به طور فطری خدا دوست باشیم.
خدا تو عالم ذر به انسان ها گفت اگه شما انسان ها پدر و مادر کافر دارید نباید کافر بشید چون من با شما پیمانی برای آخرتتون بستم.
جالبه که ما تو عالم ذر مدت ها زندگی کردیم.
به خاطر زندگی که ما در عالم ارواح و عالم ذر داشتیم گاهی اوقات تو دنیای امروزی به جای میریم ولی فکر می کنیم اونجا رو قبلا دیدیم. یا اینکه قیافه کسی برای ما آشناست. تو عالم ذر پیمان خدا به صورت ضمیر ناخودآگاه در ذهن ما قرار گرفت.
بعد از عالم ذر ما به دنیا میایم و زندگیمون همینه که می بینیم.
ادیان مختلف نسبت به این مباحث عقاید دیگه دارند.
مثلا بودا میگه وقتی انسانی می میره تا روحش کامل نشه روحش دوباره به صورت انسان یا حیوان دیگه در میاد. این چرخه همینطور ادامه پیدا میکنه تا جایی که روحش به تکامل برسه. اعتقاد جالبیه که بودایی ها دارند.
مسلمانان به عالم ذر اعتقاد دارند و خدا توی قرآن یک آیه در مورد عالم ذر گفته.

آیا امکان دارد انسان اتفاقات و حوادثی که در عالم ذر برایش رخ داده است را به خاطر بیاورد؟
خیر ، چنین چیزی امکان ندارد چون عالم ارواح ذر(ارواح) عالم شهود باطنی می باشد و کسی نمیتواند چیزی را به خاطر بیاورد چون اسباب دو عالم فرق دارند

آیه قرآن کریم در مورد عالم ذر :


وَ اِذْاَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنى آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ

وَ اَشْهَدَهُمْ عَلى اَنْفُسِهِمْ اَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى

شَهِدْنا اَنْ تَقُولُوا یَوْمَ القِیمَةِ اِنّا کُنّا عَنْ هذا غافِلینَ.(اعراف / 172)


به خاطر بیاور زمانى را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم ، ذریه آنها را برگرفت

و آنها را گواه بر خویشتن ساخت و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم ؟ گفتند: آرى ،

گواهى مى دهیم چنین کرد براى اینکه در روز رستاخیز نگویید ما از این {یعنى توحید} غافل بودیم {و از پیمان فطرى توحید، بى خبر بودیم}


این آیه مبارکه قرآن منشاء پیدایش بحثی به عنوان عالم ذر شده است ؛ از آنجا که معمولا قرآن مجید مطالب را به طور کلی و بدون جزئیات مطرح کرده و بیان جزئیات

را به اهل بیت(علیهم السلام)  واگذاشته برای دریافت جزئیات باید به احادیث مراجعه نمود.

آنچه علما از روایات عالم ذر برداشت کرده اند موجب پیدایش سه نظر درمورد این عالم شده:

1. مسلک اخباریّین است و گویند این اخبار از متشابهات است و ادراک حقیقت آنها از عقل و فهم ما دور و ایمان اجمالى به آنها کافى است و علم به آنها را باید به

اهل بیت (علیهم السّلام ) رجوع داد.

2.مسلک شیخ ‌مفیدو سیدمرتضى و طبرسى صاحب مجمع البیان ومفسرین و اتباع ایشان (علیهم الرحمة) است و ایشان اخبار طینت و آیات و اخبار اخذ میثاق را

حمل بر کنایه و مجاز و استعاره نموده اند ؛ به این صورت که پیمان خداوند لفظى و نطقى نبوده و نیز تنهادر زمان آدم ابوالبشر(ع) نبوده بلکه پیمانى است تکوینى که همراه

آفرینش هرفردى از بشر بوده و هست ؛ یعنى حس خداجویى و خداشناسى و استعداد و آمادگى براى حقیقت توحید در نهاد بشر همراه آفرینش او قرار داده شده

بنابراین ، همه افراد بشر داراى روح توحیدند و پرسشى که خداوند از آنها فرمود به زبان تکوین و آفرینش است و پاسخى که آنها داده اند نیز به همین زبان است و

خلاصه این که سؤ ال و جواب و پیمان مزبور، یک پیمان فطرى است

3.مسلک کثیرى از علماى متقدمین و متاءخرین است که تمام اخبار وارده در باب طینت و عالم ذر و اخذ میثاق صحیح است ، و ظاهر آنها نیز مراد است

و منافات با هیچ اصلى و قاعده اى از اصول دین و قواعد عقلى ندارد.


.در مورد «عالم ذر» در میان دانشمندان، مفسران، متکلمان و محدثان، گفت‏وگوهاى زیادى واقع شده است و این، نشانگر پیچیدگى موضوع (عالم ذر) مى‏باشد.
خداى سبحان در قرآن کریم مى‏فرماید: «به خاطر بیاور زمانى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، «ذریه» آنها را برگرفت و آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسید: آیا من پروردگار شما نیستم؟ آنان همگى گفتند: آرى، ما گواهى دادیم. این کار را خداوند به خاطر آن انجام داد که در روز قیامت نگویید ما از این موضوع - توحید و معرفه الله - غافل بودیم». حال، این ظهور و بروز (در عالم ذر) که واقع شده، به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چیست؟ در میان علما آرای مختلفی است از جمله : 1-منظور از عالم «ذر»، عالم «ارواح» است؛ یعنى، خداوند در آغاز، ارواح انسان‏ها را آفرید و مخاطب ساخت و از آنان اقرار بر توحید گرفت.
2-منظور از «ذر»، اجزاى بسیار کوچک نیست؛ بلکه ذر به معناى ذریه (فرزندان) است؛ خواه کوچک و صغیر باشند یا بزرگ و کبیر. بنابراین، سؤال و جواب در میان انسان و خداوند، به وسیله پیامبران و به زبان «قال» مى‏باشد.
3-سؤال و جواب بین انسان و خداوند، به زبان حال، صورت گرفته است؛ آن هم بعد از بلوغ، کمال و عقل.
4- علامه طباطبائى مى‏گوید: موجودات داراى دو نوع وجودند؛ یک وجود جمعى در نزد خدا که در قرآن به عنوان ملکوت از آن یاد شده است و دیگرى وجودات پراکنده که با گذشت زمان، به تدریج ظاهر مى‏شوند. به این ترتیب، عالم انسانیت دنیوى، مسبوق به عالم انسانیت دیگرى است که در آن جا، هر موجودى با شهود باطنى، خدا را مشاهده کرده، به واحدیت او اعتراف مى‏کند و سؤال و جواب در عالم «ذر»، مربوط به آن جا مى‏شود.
برای مطالعه ی بیشتر میتوانید از کتاب معارف قرآن جلد 1 و2 آیت الله مصباح که بسیار زیبا و روان بحث کرده اند استفاده کنید


تاريخ : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸٩ | ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ | نویسنده : محسن | نظرات ()
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.