سه مرحلة انشاء بشر(و آدم ع) - الف) خلقت انسان

 

 

 

اَلَلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ تَوَکَّلتُ عَلَی اللَّه

(پس از دوهزار سال) خلقت جسم ذره‌ای تمام انسان‌ها از طینٍ لازِبْ(از جنس عالم برزخ)

[صافّات11] ص446 ـ فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طینٍ لازِبٍ

پس‏، [از کافران‏] بپرس‏: آیا ایشان [از نظر] آفرینش سخت‏ترند یا کسانی که [در آسمانها] خلق کردیم‏؟ ما آنان را از گِلی چسبنده پدید آوردیم‏.

 

خداوند در شرایط احسن تقویم که تمام عوالم شهود نمود مادی دارند، در مرحله دوم خلقت انسان، دوهزار سال پس از خلقت ارواح تمام انسانها از طین که جنسیتی مربوط به عالم ارواح است، جسم ذره ای انسانها را از طین لازب خلق می کند. طین لازب جنسیتی برزخی است و به ازای این خلقت، جنسیتی برزخی نیز به انسانها عطا می شود. در حدیثی از مولا امیرالمؤمنین(ع) داریم که می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَبْدَانِ بِأَلْفَیْ عَامٍ» خداوند ارواح را دو هزار سال قبل از بدنها خلق فرمود. سؤال اینجاست که ارواح انسانها که طبق آیات قرآن هم زمان خلق شدند، دو هزار سال قبل از کدام بدنها خلق شدند؟ اگر این بدنها را اجسام مادی انسانها در نظر بگیریم، خب دو هزار سال قبل از جسم کدام انسان خلق شدند؟ دو هزار سال قبل از آدم(ع) یا دو هزار سال قبل از نوح(ع)؟! منظور از «ابدان» در کلام امیرالمؤمنین(ع)، اجسام ذره ای انسانها است که باز هم به صورت همزمان خلق شدند. خداوند ارواح تمام انسانها، بجز آدم(ع) را مقیّد به جسم ذره ای می کند و به ازاء جسم ذره ای، به آدم(ع) جسم برزخی عطا می شود. جسم ذره ای و جسم برزخی هر دو مربوط به عالم برزخ هستند، اما اینکه چه تفاوتی با هم دارند انشاءالله توضیح داده خواهد شد. سؤالاتی مطرح است از جمله اینکه چرا دوهزار سال بعد از خلقت ارواح، اجسام ذره ای خلق می شوند؟ آیا این زمان دنیایی است یا برزخی؟ در این مدت ما انسانها با روح‌مان چه رفتاری داشتیم؟ خداوند در این مدت چه برنامه ای را پیاده فرمود؟ چرا عالم ذر باید خلق می شد و ارواح ما مقیّد به جسمهای ذره ای می گشت؟ انشاءالله ذیل عنوان بعدی یعنی خلقت عالم ذر به برخی از این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

 

خلقت عالم ذر

[بقره28] ص5 ـ کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتًا[در عالم ذر بودید] فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمیتُکُمْ ثُمَّ یُحْییکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

چگونه خدا را منکرید؟ با آنکه مردگانی بودید و شما را زنده کرد؛ باز شما را می میراند [و] باز زنده می‏کند؛ [و] آنگاه به سوی او بازگردانده می‏شوید.

[اعراف11] ص151 ـ وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السّاجِدینَ

و در حقیقت‏، شما را خلق کردیم‏، سپس به صورتگری شما پرداختیم‏؛ آنگاه به فرشتگان گفتیم‏: «برای آدم سجده کنید.» پس [همه‏] سجده کردند، جز ابلیس که از سجده‏کنندگان نبود. [چرا خداوند می فرماید: خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ و نفرمود: خَلَقَهُ و صَوَّرَهُ]

[یونس31] ص212 ـ قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ اْلأَبْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ [از عالم ذر] وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ اْلأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ

بگو: «کیست که از آسمان و زمین به شما روزی می‏بخشد؟ یا کیست که حاکم بر گوشها و دیدگان است‏؟ و کیست که زنده را از مرده بیرون می‏آورد و مرده را از زنده خارج می‏سازد؟ و کیست که کارها را تدبیر می‏کند؟» خواهند گفت‏: «خدا» پس بگو: «آیا پروا نمی‏کنید؟»

[یونس56] ص215 ـ هُوَ یُحْیی[از عالم ذر] وَ یُمیتُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

او زنده می‏کند و می‏میراند و به سوی او بازگردانیده می‏شوید.

[حجّ66] ص340 ـ وَ هُوَ الَّذی أَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمیتُکُمْ ثُمَّ یُحْییکُمْ إِنَّ اْلإِنْسانَ لَکَفُورٌ

و اوست که شما را زندگی بخشید، سپس شما را می‏میراند، و باز زندگی [نو] می دهد. حقا که انسان سخت ناسپاس است‏.

[مُلک2] ص562 ـ الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ[عالم ذر] وَ الْحَیاةَ[به دنیا آوردن] لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ

همانکه مرگ و زندگی را پدید آورد تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید، و اوست ارجمند آمرزنده‏.

پیرامون عالم ذر سؤالات بسیاری وجود دارد که شاید به برخی از این سؤالات جواب قوی و قانع کننده ای داده نشده است. اینکه عالم ذر چیست؟ کجاست؟ کی خلق شده است؟ چه قوانینی آنجا حاکم است؟ ما از چه موقع درون عالم ذر بوده ایم؟ چه نیازی به حضور ما در عالم ذر بود؟ آیا مقوله ای به اسم عالم ذر در قرآن مطرح شده است؟ آیا آیه ای پیرامون عالم ذر داریم؟

در آیه28 سوره بقره داریم: «کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتًا فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمیتُکُمْ ثُمَّ یُحْییکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» چگونه به خدا کفر می ورزید در حالی که شما امواتی بودید سپس خداوند شما را حیات بخشید! یعنی چه که خداوند می فرماید شما مردگانی بودید؟ آیا ما قبل از اینکه به دنیا بیائیم به صورت میّت بوده ایم؟ همین واژه «کُنتُم» نشان می دهد که ما قبل از اینکه به دنیا بیائیم، بوده ایم، اما کجا بوده ایم و به چه صورت بوده ایم؟ خداوند در قرآن واژه «موت» را برای کسانی به کار می برد که در قوانین برزخی قرار داده شوند و واژه «حیات» برای قرار گرفتن در قوانین مادّی به کار رفته است. پس ما قبل از اینکه به دنیا بیائیم، در فضایی از قوانین برزخی زندگی می کرده ایم که به آن محدوده عالم ذر گفته می شود..

موضوع بعدی اینکه عالم ذر کی خلق شده است؟ خداوند در آیه 11 سوره اعراف می فرماید: «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السّاجِدینَ» در ابتدای آیه می فرماید: ما همه شما را خلق کردیم، که منظور خلقت ارواح تمام انسانها در عالم ارواح است؛ بعد می فرماید: همه شما را صورتگری کردیم و سپس به ملائکه گفتیم که به آدم(ع) سجده کنند؛ این مرحله صورتگری، همان مقّید کردن ارواح انسانها به جسم ذره ای است. از همین آیه می توان به زمان خلقت عالم ذر پی برد، یعنی عالم ذر بعد از خلقت ارواح و قبل از ماجرای سجده ملائک به آدم(ع) بوده است. نکته جالب اینکه ما در ماجراهای آدم(ع) حضور داشته ایم و شاهد اجرای برنامه های ملک خداوند از مجرای آدم(ع) بوده ایم.

عالم ذر با اینکه درون عالم برزخ قرار گرفته است، اما مقداری با عالم برزخ تفاوت دارد. عالم ذر به دنیا نزدیک تر است و علاوه بر قوانین برزخی، برخی قوانین دنیایی نیز آنجا حاکم است؛ شاید فرازی از آیه 31 یونس به این موضوع اشاره می فرماید: «قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ اْلأَبْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ [از عالم ذر] وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ اْلأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ» اینکه خداوند برخی از قوانین عالم ذر را از قوانین مادّی استخراج کرده است.

یکی از دلایل خلقت عالم ذر، لزوم وجود یک عالم بینابینی، بین برزخ و دنیاست تا انسانها قبل از اینکه به دنیا بیایند، در آنجا شاهد خیلی از ماجراها باشند؛ و نه تنها شاهد باشند بلکه اختیار داشته و رفتار نشان دهند. خداوند می فرماید: «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ[عالم ذر] وَ الْحَیاةَ[به دنیا آوردن] لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ» خداوند عالم ذر را خلق فرمود و نیز ما را به دنیا آورد تا مشخص شود که چه کسانی احسنه ترین رفتارها را دارند! اینکه عالم ذر قبل از دنیا خلق شده و ما در آنجا قرار داده شده ایم یکی از نعمات و الطاف خداوند است، زیرا ما در عالم ذر و با جسم ذره ای می توانستیم شاهد رفتارهای انبیاء و رسل(ع) باشیم و ببینیم که این بزرگواران حتی در قوانین خشن دنیایی، چقدر زیبا در قبال اهل بیت(ع) رفتار نشان می دهند و ما هم یاد بگیریم و تربیت شویم. البته مباحث مفصلی پیرامون عالم ذر وجود دارد که مجال پرداختن به آنها نیست.

وصلّی الله علی سیّدنا محمّد و آله و سلّم

 

منبع: http://www.nezamerajat.ir

 



تاريخ : شنبه ۳٠ بهمن ۱۳۸٩ | ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.