در این آموزه زندگی

نه کسی دوست هست

نه دشمنت

بلکه

معلم های تو هستند

خداوند به هر کس بخواهد

می بخشد

نخواهد

حکمت اوست

صلح تو

کسی هم به تو چیزی نمی تونه یاد بده

بلکه از چیزی که می دانی

و درون توست

می تونه

آگاهت کنه

همه چیز در درون تو هست

در ضمیر پاکت در روز علس و خلقت خداوند به تو بخشیده

مراقب باش

در کمال همنشینی

کمال ذهن پاکت

چی می بینی

به دور دستها نگاه کن

جلو پاتم ببین

لبخند یادت نره

دنیا عجیبیه

خالقمون هم مهربونه ، هم مکرو و مکرالله ، الله خیرالماکرین

خدایا به خودت پناه می برم

 



تاريخ : چهارشنبه ٢٩ تیر ۱۳٩٠ | ٢:٥٤ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

خدایا یه روزی حضرت موسی (ع) تو  کوه طور یه سوالی کرد، گفت خدایا اگر جای بندت بودی چیکار می کردی، فرمودی به بنده ها خدمت می کردم.

این یعنی

مهربانی

خدایا دنیاتو به این قشنگی افریدی بهشتت دیگه چیه؟؟

ما هم می تونیم در دنیای درونمون بهشتها خلق کنیم.

و هر آدمی داره دنیای حال و آیندش رو داره می سازه ...

خدایا سلام



تاريخ : چهارشنبه ٢٩ تیر ۱۳٩٠ | ۸:٥۸ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

بنام خدایی که هر چه دارم از اوست و متعلق به خود اوست.

منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت...هر نفسی که فرو میرود ممد حیات است ...

 

 

دشمن دانا بلندت می کند

بر زمینت می زند نادان دوست

 

 

آدمی پرنده نیست‌
تا به هر کران که پرکشد، برای او وطن شود
سرنوشت برگ دارد آدمی‌
برگ‌، وقتی از بلند شاخه‌اش جدا شود،
پایمال عابران کوچه‌ها شود

سروده : قنبر علی تابش

 

نظر شما در مورد این شعر چیه

سرنوشت آدمی همینه

آدمی پرنده نیست

سرنوشت برگ دارد

 

خدا

که همه جا هست

امید که هست

آرزو........ امید....

ای دل غم دیده  حالت به شود دل بد مکن .... پس چی...

این کائینات با ادراک، فهم ، عاطفه، احساس خلق شده

 

متفکر

یه چیزی بگو.....

 

ای که از رگ گردن به من نزدیکتر

 


 



تاريخ : سه‌شنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٠ | ٩:۳٩ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

روایت شده است که هنگامی که درد زایمان، فاطمه زهرا سلام الله علیها را فرا گرفت، خداوند به لعیا، سرپرست حوریان بهشت، وحی کرد که نزد دختر حبیبم، محمد صلی الله علیه و آله، برو و مونس او باش.
لعیا به دنیا فرود آمد و خدمت فاطمه سلام الله علیها رسید. سلام کرد و گفت: «مرحبا بر تو ای دختر رسول خدا. حال و روزت چطور است؟»
فاطمه فرمود: «خوبم.» و از اینکه نمی دانست چه چیزی بر زمین پهن کند که لعیا بر آن بنشیند، خجالت‌زده شد.
در همان حین، حور دیگری از بهشت فرود آمد و فرشی مخمل از بهشت آورد. آن را در منزل فاطمه گسترد و لعیا بر آن نشست. آن گاه لیعیا در به‌دنیا آمدن حسین علیه السلام، فاطمه را کمک کردو با آب بهشتی شستشویش داد و با حوله‌ای بهشتی خشکش کرد و میان دو چشمش را بوسید و به پیامبر عرض کرد:« این مولود بر شما مبارک باد و خدا در دو فرزندت ـ حسن و حسین ـ برکت قرار دهد.»



تاريخ : دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٠ | ٤:۳٤ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()
تاريخ : دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٠ | ۳:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 
” فرشته ها ” در ادیان و فرهنگ های مختلف

 

مطالبی جالب و خواندنی درباره " فرشته ها " و ارتباط آن در فرهنگ ها و ادیان ...!!

 

فرشته و فرشتگان موجودات فرا انسانی هستند که در بسیاری از ادیان شناخته می‌شوند. طبیعت فرشتگان و امور مرتبط با آنان در ادیان و سنن متختلف، متفاوت است. در یهودیت و مسیحیت و اسلام ، آنها معمولا به عنوان پیام آوران از سوی خدا عمل می‌کنند. آنان همچنین گاهی نقشهای جنگجو و نگهبان را به عهده دارند. نظریات در مورد مختار بودن یا مجبور بودن فرشتگان متفاوت است.

همچنین فرشتگان با امشاسپندان در کیش زرتشت (مزدیسنا) قابل مقایسه اند. در حالیکه تظاهر فرشتگان متفاوت است، بسیاری آنان را همچون آدمیان تصویر کرده اند.در باور های عامیانه فرشته نماد پاکی و خیرخواهی است.

 

شکل گیری اعتقاد به فرشتگان
بسیاری از محققین سکولار معتقد هستند که مفهوم فرشته توسط دین زرتشتی به ادیان ابراهیمی معرفی شده است. در ابتدای شکل گیری ادیان ابراهیمی، خدا بصورت موجودی بود که در کارهای بشر دخالت می کند و آنها را در صورت لزوم بی رحمانه تنبیه می کند. این خدا منعکس کننده طرز فکر انسان کوچ نشین و بدوی آن زمان بود که می توانست شخصا با انسان صحبت نماید. به مرور تحت تاثیر دین زردشتی خدا موجود آسمانی و فرا سوی دسترس انسانها و بخشنده و مهربان شد. در این هنگام بود که نیاز بود که حد فاصل به انسان و خدا را موجودی مانند فرشتگان پر نماید. از این هنگام انسانها بجای خدا با فرشتگان سخن می گفتند.

 

فرشته و فرشتگان موجودات فرا انسانی هستند که در بسیاری از ادیان شناخته می‌شوند. طبیعت فرشتگان و امور مرتبط با آنان در ادیان و سنن متختلف، متفاوت است.

در یهودیت و مسیحیت و اسلام ، آنها معمولا به عنوان پیام آوران از سوی خدا عمل می‌کنند. آنان همچنین گاهی نقشهای جنگجو و نگهبان را به عهده دارند. نظریات در مورد مختار بودن یا مجبور بودن فرشتگان متفاوت است.

همچنین فرشتگان با امشاسپندان در کیش زرتشت (مزدیسنا) قابل مقایسه اند. در حالیکه تظاهر فرشتگان متفاوت است، بسیاری آنان را همچون آدمیان تصویر کرده اند.در باور های عامیانه فرشته نماد پاکی و خیرخواهی است.

شکل گیری اعتقاد به فرشتگان
بسیاری از محققین سکولار معتقد هستند که مفهوم فرشته توسط دین زرتشتی به ادیان ابراهیمی معرفی شده است.

در ابتدای شکل گیری ادیان ابراهیمی، خدا بصورت موجودی بود که در کارهای بشر دخالت می کند و آنها را در صورت لزوم بی رحمانه تنبیه می کند.

این خدا منعکس کننده طرز فکر انسان کوچ نشین و بدوی آن زمان بود که می توانست شخصا با انسان صحبت نماید.

به مرور تحت تاثیر دین زردشتی خدا موجود آسمانی و فرا سوی دسترس انسانها و بخشنده و مهربان شد. در این هنگام بود که نیاز بود که حد فاصل به انسان و خدا را موجودی مانند فرشتگان پر نماید. از این هنگام انسانها بجای خدا با فرشتگان سخن می گفتند.

فرشتگان مقرب

فرشتگان مرتبه های متفاوتی دارند.فرشتگانی که از همه به خدا نزدیک تر اند ، مقرب نامیده می شوند.چهار فرشته مقرب در ادیان ابراهیمی عبارت اند از:

- میکائیل
- اسرافیل (فرشته صور)
- جبرئیل (فرشته وحی) که در قرآن با نام روح الامین یا روح القدس نیز آمده است.
- عزرائیل (فرشته مرگ)

فرشته در ادیان مختلف


- زرتشت: به شش فرشته بلند مرتبه زرتشتی امشاسپندان و به دسته دیگر که مقام پایین تری دارند ، ایزد گفته می شود.

ایزدان دو دسته اند ، ایزدان مینوی و ایزدان دنیوی . تمامی فرشتگان مخلوق اهورامزدا هستند و هر امشاسپند مظهر یکی از صفات های او است.

- اسلام: با اینکه فرشتگان (به تعبیر قرآنی “ملائک” جمع “ملائکه”) موجوداتی غیر مادی اند به طور معمول با استفاده از تصویر و تمثیل از آن ها یاد شده است.

در قرآن کریم ، فرشتگان با بال های دوگانه ، سه گانه یا چهار گانه معرفی شده اند که حکایت از توانایی های متعدد آنان دارد.

فرشتگان جایگاه و کار معینی دارند و هیچ گاه از فرمان خدا سر باز نمی زنند و میتوانند با چهره انسان ، بر پیامبران و برخی از اولیای الهی ظاهر شوند.

آنان در زمان های گوناگون به یاری مومنان می آیند و آنان را در حل مشکلات یاری می دهند و هنگامی که خداوند آدم را خلیفه خود در زمین گردانید تمامی فرشتگان به جز ابلیس بر او سجده کردند.

ابلیس که خود از جنیان بود و با عبادات بسیار به این مقام معنوی رسیده بود ، به دلیل تکبر و نافرمانی از بهشت رانده شد.

به باور مسلمانان همواره دو فرشته همراه انسان اند که کار های نیک و بد او را ثبت میکنند.فرشته ثبت کننده کارهای بد رد شانه چپ و دیگری در شانه راست قرار دارد.

به این دو فرشته در قرآن کرام الکاتبین گفته می شود که به معنی دو نویسنده بزرگوار است

- یهودیت:
در این دین ، فرشتگان به منزله بندگان خدا هستند که دستورات او را در زمین اجرا می کنند.آنان مومنان را حمایت و کافران را تنبیه می کنند و وحی را به انسان ها می رسانند.گاهی هم امکان دارد در زمین به شکل انسان ظاهر شوند.

- مسیحیت:
در انجیل ، در موارد متعددی از فرشتگان صحبت شده است.فرشتگان پیش از انسان آفریده شده اند ، مرتبه هایی دارند و محافظ انسان اند.درود فرستادن و به نوعی پرستش بعضی از فرشتگان مانند میکائیل در کلیسا های مسیحی رایج است و از سده? چهارم میلادی ، در سرزمین های مسیحی نماز خانه هایی برای میکائیل ساخته شده است.

منبع:

فرشتگان، نوشته دایانا کوپر، ترجمه فریبا مقدم، نشر پیکان
مطالبی جالب و خواندنی درباره " فرشته ها " و ارتباط آن در فرهنگ ها و ادیان ...!!


تاريخ : یکشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩٠ | ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

غرور و دعا

بنام خدای بزرگ، بنام خدای خودم و بنام خدای تو

آنگاه که غرور کسی را له می کنی،
آنگاه که کاخ
آرزوهای کسی را ویران می کنی،
آنگاه که شمع امید کسی را خاموش می کنی،
آنگاه که بنده ای را نادیده می انگاری ،
آنگاه که حتی گوشت را می بندی تا صدای خرد شدن غرورش را نشنوی،
آنگاه که خدا را می بینی و بنده
خدا را نادیده می گیری ،
می خواهم بدانم،
دستانت رابسوی کدام آسمان دراز می کنی تابرای
خوشبختی خودت
دعا کنی؟

سهراب سپهری



تاريخ : یکشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩٠ | ٩:٢٥ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

آنگاه که خدا را می بینی

معرفت، نمی گویم

 دستانت را بسوی ...

 

می دانم

 

مدتهاست دستانت در دست اوست

 

 



تاريخ : یکشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩٠ | ٩:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

حمد و سپاس خدایراست که پروردگار جهانیان است

بخشاینده مهربان و او که صاحب روز جزاست

مهربانا تنها تورا می پرستم و تنها از تو یاری میجویم

مرا به راه نور و سعادت هدایت فرما راه آنانی که بایشان نعمت دادی و عاشقانه دوستشان داری

 



تاريخ : شنبه ۱۱ تیر ۱۳٩٠ | ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

تو این رویا رو می فهمی 

 

 



تاريخ : شنبه ۱۱ تیر ۱۳٩٠ | ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

 

سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد   وآن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد
گوهری کز صدف کُوْن و مکان بیرون است   طلب از گمشدگانِ لبِ دریا می‌کرد
مشکل خویش برِ پیرِ مُغان بردم دوش   کو به تایید نظر حل معما می‌کرد
دیدمش خرم و خندان، قدحِ باده به دست   و اندر آن آینه صد گونه تماشا می‌کرد
گفتم: «این جام جهان بین به تو کِی داد حکیم؟»   گفت: «آن روز که این گنبد مینا می‌کرد»
بی‌دلی، در همه احوال، خدا با او بود   او نمی‌دیدش و از دور "خدایا" می‌کرد
این همه شعبده خویش که می‌کرد اینجا   سامری پیش عصا و ید بیضا می‌کرد
گفت: «آن یار، کز او گشت سر دار بلند،   جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد»
فیض روح القدس ار باز مدد فرماید   دیگران هم بکنند آن چه مسیحا می‌کرد
گفتمش «سلسله زلف بتان از پی چیست؟»   گفت: «حافظ گله‌ای از دل شیدا می‌کرد!»
 

 

ابیاتی از مولوی به مناسبت غزل فوق
ای تو در پیکار خودرا باخته
دیگران را تو زخود نشناخته
تو به هر صورت که آئی بیستی
که منم این بالله آن تو نیستی
یک زمان تنهابمانی تو زخلق
در غم و اندیشه مانی تا به حلق
این توکی باشی که تو آن اوحدی.
که خوش و زیبا و سرمست خودی
مرغ خویشی صید خویشی دام خویش .
صدر خویشی فرش خویشی بام خویش
جوهرآن باشد که قائم با خوداست.
آن عرض باشد که فرع او شده است
گرتو آدم زاده ای با او نشین.
حمله ذرات را در خود به بین
ایضا
تو یکی تو نیستی ای خوش رفیق.
بلکه گردونی و دریاس عمیق
آن توئی زفت است کان نهصد تو است.
قلزم است و غرغه گاه صد تو است
ایضا
خویشتن نشناخت مسکین آدمی.
از فزونی آمد وشد در کمی
خویشتن را آدمی ارزان فروخت.
بوداطلس خویش را بر دلق دوخت
وبیتی منسوب به علی(ع)بسیارقابل تو جه است:
اتزعم انک جرم صغیر
وفیک انطوی عالم الاکیر
(آیا گمان میداری که جرم صغیری هستی در صورتیکه عالم اکبر در تو پیچیده شده است)



تاريخ : سه‌شنبه ٧ تیر ۱۳٩٠ | ٦:۳٠ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

 

خداوند کعبه ای بنا کرده که از سنگ و گل است و در باطن،


کعبه ای ساخته که از جان و دل است.

آن کعبه ساخت ی ابراهیم خلیل الله است و این کعبه،


بنا کرده رب جلیل است.

آن کعبه نظر مومنان است و این کعبه نظرگاه خداوند رحمان است.

آن کعبه ی حجاز است و این کعبه ی راز است.

آنجا چاه زمزم است و اینجا آه دمادم است.

در راه خداوند دو کعبه آمد حاصل

یکی کعبه ی صورتست و یک کعبه ی دل

تا توانی زیارت دل ها کن



تاريخ : شنبه ٤ تیر ۱۳٩٠ | ٩:٤٩ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.